سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معماری مدرن

آموزش تحلیل مجموعه های ورزشی

    نظر

 

آموزش تحلیل مجموعه های ورزشی

در قرن حاضر ورزش از ملزومات زندگی معاصر است و بخشی از فرهنگ و هویت ملل محسوب می شود و نیز یکی از نمونه موردی مجموعه ورزشی در دنیاست و افراد بسیاری در سرتاسر جهان در آن اشتغال دارند ورزش به حدی در جوامع امروزی رسوخ کرده که عنوان می شود یکی از متداول ترین عوامل ایجاد انگیزه برای سفر و گردشگری است. تحلیل مجموعه ورزشی پیشرفت چشمگیر و گسترده ای را در بیست سال اخیر در دنیا داشته است.

تحلیل پلان مجموعه ورزشی 

     با توجه به فواید مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی اثبات شده این نمونه های مجموعه تفریحی ورزشی وجود پتانسیل ها و ظرفیت های متعدد در کشور، لزوم توجه بیشتر به دو حوزه ورزش وگردشگری در خصوص شناخت و توسعه این صنعت بیش از پیش احساس می شود.کشور ما با وجود توانها و قابلیتهای بسیار در زمینه نمونه موردی مجموعه ورزشی نتوانسته سهمی درخور جایگاهش ازگردشگری کسب کند.

آموزش تحلیل مجموعه های ورزشی

شناسایی این قابلیتها ؛ می تواند این محدوده را به عنوان بخشی ازپیکره پر جاذبه ایران؛ به منطقه مهم نمونه موردی مجموعه ورزشی تبدیل کند. یکی از مناطق مهم گردشگری ایران مجموعه تفریحی و ورزشی گاوازنگ می باشد که باتوجه موقعیت مناسب شهری می تواند یکی از قابلیتهای مهم شهر درجذب گردشگر وبه خصوص گردشگر ورزشی باشد.پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی- تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام شده است . 

در فرهنگ ورزش، ورزشگاه به مکانی اتلاق می شود که در آن امکانات انواع ورزشها - یا حداقل چند ورزش - وجود داشته باشد و مجموعه ورزشی طبعاً جامع ترین مکان ورزشی است و باید فضایی باشد که در آن انواع امکانات برای ورزش های میدانی، سوارکاری، شنا، قایقرانی، ورزشهای توپی، رزمی، سالنی و ... وجود داشته باشد.در قرن بیست و یکم، جوامع بشری اهمیت و ضرورت پرداختن به ورزش را بیش از پیش درک کرده اند و با سرعت روز افزونی به طراحی و ساخت فضاهای ورزشی مناسب می پردازند.

تحلیل پلان مجموعه ورزشی

نکته های تحلیل مجموعه ورزشی داخلی

 با توجه به این حرکت رو به رشد در جهان و نقش هویت بخشی ورزش در هر کشور از جامعه جهانی، و با توجه به هرم سنی جوان ایران نیاز به توجه بیشتر به ورزش و افزایش فضاهای ورزشی در کشور به شدت احساس می شود.این رساله در نظر دارد با انجام مطالعات و بررسیهای کتابخانه ای و جستجوهای اینترنتی، بهره مندی از روشهای مناسب در طراحی و تحلیل مجموعه ورزشی داخلی کمک تکنولوژی های به روز در ساخت و ساز، به ارائه طراحی فضاهای ورزشی در قالب یک مجموعه ورزشی بپردازد. این مجموعه ورزشی در زمینی به مساحت بیش از 350 هکتار با کاربری ورزشی در قسمت شمالی حاشیه شهر شیراز و استفاده برای محدوده جنوب کشور طراحی شده است.

مطالعات مجموعه ورزشی

 

 مطالعات انجام شده بر موارد زیر تمرکز داشتند: مطالعات کلی، اقلیمی، جغرافیایی و جمعیتی شهرستان، بررسی چند نمونه شاخص داخلی و خارجی به منظور بهره برداری از تجربیات مطالعات مجموعه ورزشی در زمینه طراحی و استفاده از مصالح و سازه های مناسب، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و بررسی و مقایسه انواع سازه های موجود از لحاظ مصالح و سیستم باربری جهت انتخاب گزینه مناسب برای سازه فضاهای ورزشی طراحی شده درسایت.

نکته های تحلیل مجموعه ورزشی داخلی

نمونه مجموعه ورزشی خارجی

با عنایت به اینکه استادیومها و فضاهای ورزشی مصداق بارزی از دستاوردها، سازه ها و فناوریهای نوین در جهان به شمار می روند، و بعلت تفاوت ماهیتی نمونه مجموعه ورزشی خارجی با سیستم سنتی رایج در ایران، این رساله سعی بر آن دارد تا با بررسی و شناسایی بخشی از این تکنولوژیهای جدید، و استفاده از آنها در فرایند طراحی، گامی رو به جلو در جهت معرفی جایگاه ویژه سازه های نوین بعنوان ضرورتی در طراحی معماری امروز بردارد.